سوئیچر آیفون تصویری چیست؟

سوئیچر آیفون تصویری چیست

سوئیچر آیفون تصویری چیست ؟

در آیفون تصویری ساختمان های چند طبقه، قسمتی به نام سوئیچر وجود دارد. برای اطلاع از اینکه سوئیچر آیفون تصویری چیست و چه کاربردی دارد در ابتدا به سراغ بررسی سیم های آیفون تصویری می رویم. چهار رشته سیم در آیفون تصویری وجود دارد که از پنل خروجی به مانیتور وصل می گردند.

این سیم ها مسئول انتقال صدا، جریان منفی، جریان مثبت و انتقال تصویر می باشند و سیمی که وظیفه انتقال صدا را دارد، سیگنال زنگ را هم منتقل می کند. حال اگر ساختمانی چند طبقه و چند واحدی باشد به دلیل اینکه این چهار سیم در بین آن ها مشترک است وقتی شاسی یک زنگ فشرده شود، مانیتور تمام واحدها زنگ می خورد. برای رفع این مشکل به سوئیچر نیاز داریم.

پس باید پس از خرید آیفون تصویری برای یک ساختمان چند واحدی، برای آن یک سوئیچر نیز تهیه شود. سوئیچر یک دستگاه است که سیم زنگ هر واحد را از سیم شماره ۱ (انتقال صدا) جدا می کند. در واقع این دستگاه بخشی از مدار را غیر فعال نگه می دارد تا وقتی شاسی زنگی فشرده می شود تنها مانیتور همان واحد به صدا درآید.

 انواع سوئیچر آیفون تصویری

با توجه به نوع سیم کشی در ساختمان ها می توان از سوئیچرهای مختلفی استفاده کرد. انواع سوئیچر آیفون تصویری:

۱- تک کانال

۲- داخلی مانیتور

۳- مجتمع(مرکزی)

۴- پشت پنلی

سوئیچر تک کانال

این سوئیچر ابعاد کوچکی دارد و به اندازه یک قوطی کبریت می باشد و از آن در پشت مانیتور استفاده می شود. این قطعه دارای ۴ ترمینال در قسمت بالایی و ۵ ترمینال در قسمت پایینی است که چهار رشته سیم از مانیتور به ۴ ترمینال بالایی و ۵ رشته سیم از پنل به ۵ ترمینال پایینی وصل می گردد.

سوئیچر داخلی مانیتور

بیشتر مانیتورهای جدید سوئیچر داخلی دارند و این سوئیچر بر روی برد صدا قرار می گیرد و زمانی که شما به سوئیچر نیاز داشته باشید می توانید از آن استفاده کنید. با استفاده از این سوئیچر شما دیگر نیازی به نصب سوئیچر در قوطی کلید پشت مانیتور ندارید.

سوئیچر مجتمع (مرکزی)

گفتیم که دو مدل سوئیچر آیفون تصویری چیست و حالا به سراغ سومین مدل یعنی سوئیچر مجتمع می رویم. از این سوئیچر در مسیر سیم کشی بین مانیتور و پنل استفاده می گردد و محل قرارگیری آن در داخل یک جعبه تقسیم یا تابلو است که در طبقه همکف قرار می گیرد.

سوئیچر پشت پنلی

این سوئیچر برای ساختمان هایی که زیر ۲۰ واحد هستند مناسب است و به قسمت پشت پنل خروجی می چسبد. به هنگام خرید سوئیچر به مدل و کاربرد آن دقت کنید تا سوئیچر مناسبی را خریداری نمایید.

سیم کشی سوئیچر آیفون تصویری

سیم کشی سوئیچر آیفون تصویری برای ساختمان هایی که بیشتر از دو طبقه دارند مورد نیاز است و سوئیچر مورد استفاده با توجه به نوع و مدل آن می تواند در پشت پنل یا پشت مانیتور نصب شده باشد یا اینکه خودتان با توجه به نیاز خود آن را به صورت مجزا نصب نمایید.

سوئیچر آیفون تصویری چیست

چرا باید از سوئیچر آیفون تصویری استفاده کنیم؟

در قسمت های قبلی گفتیم که سوئیچر آیفون تصویری چیست و انواع آن را مورد بررسی قرار دادیم. ساختمان هایی که چند طبقه دارند حتما باید از سوئیچر آیفون تصویری استفاده کنند و در صورتی که از سوئیچر آیفون تصویری استفاده نکنند، به هنگام فشردن شاسی زنگ یک واحد، زنگ تمامی واحدها به صدا در می آید.

اگر آیفون تصویری از مدل های جدید باشد، خودش سوئیچر دارد اما اگر از مدل های قدیمی باشد باید خودتان به صورت مجزا، متناسب با نوع آیفون تصویری و تعداد واحد ساختمان خود، سوئیچر مناسبی خریداری و نصب نمایید تا به هنگام فشردن شاسی زنگ یک واحد، فقط مانیتور همان واحد زنگ بخورد.

2 دیدگاه برای “سوئیچر آیفون تصویری چیست؟

  1. بهمن هاتف تشویری گفته:

    با سلام چرا با فشردن هر یگ از واحدها صدای بوق ممتد بمدت چند دقیقه از بلندگوی پنل پخش وارتباط صوتی از پنل دچار مشکل میشود

    • dommer گفته:

      وقت بخیر
      در این حالت احتمالا مدار قطع کن مانیتور یکی از واحدها دچار مشکل شده است . دکمه ON/OFF واحد هارو به ترتیب قطع کنید و زنگ ها رو تست کنید تا مانیتور خراب مشخص شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *