علت نویز و صدای خش خش آیفون صوتی | بررسی 4 دلیل رایج

علت نویز آیفون صوتی

هرچند امروزه به دلیل رایج شدن آیفون‌های تصویری، نمونه‌های صوتی آن‌ها کاربرد کمتری دارند، اما باز هم خانه‌هایی هستند که با آیفون‌های صوتی سروکار دارند و پس از گذر مدتی از خرید آیفون صوتی، با مشکلاتی روبرو می‌شوند. مواردی مانند قطعی سیم‌ها، زنگ نخوردن آیفون، شنیده نشدن صدای افراد، نویز آیفون صوتی و صدای خش‌خش و غیره، از جمله علت ها و مشکلاتی هستند که ممکن است برای آیفون‌های صوتی به وجود آید.

در  این مطلب قصد داریم تا به موضوع مهم شنیده شدن نویز که از رایج‌ترین مشکلات است بپردازیم و بدانیم که علت نویز آیفون‌های صوتی چه چیزهایی می‌تواند باشد. از آنجا که آیفون‌ها چه به صورت صوتی و چه به صورت تصویری، امنیت خانه ما را تامین می‌کنند و نقش به‌سزایی در آن دارند، باید بتوانیم هنگام بروز مشکل، آن را عیب‌یابی کرده و در جهت رفع آن اقدام کنیم.

علت نویز آیفون صوتی چیست؟

برخی از علل به وجود آمدن نویز در آیفون صوتی عبارت‌اند از:

1- آسیب‌دیدگی سیم‌ها

گاهی ممکن است علت نویز آیفون صوتی، آسیب‌دیدگی سیم‌ها باشد و ما به این خاطر شاهد شنیدن صداهایی در آیفون صوتی شویم. سیم‌ها پس از مدتی دچار فرسودگی یا زنگ‌زدگی می‌شوند. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود تا اتصالات میان سیم‌ها و مدار در آیفون برقرار نشده و نویزهایی را در صدا احساس کنیم. هنگام نصب آیفون، باید نصاب شما سیم‌ها را به طور کامل لحیم کند؛ زیرا لحیم کردن از خرابی و فرسودگی سیم‌ها جلوگیری کرده و از سیم در مقابل آسیب، زنگ‌زدگی و غیره جلوگیری می‌کند.

اگر نصاب این مورد را رعایت نمی کند، بهتر است به او گوشزد کنید. در صورتی که سیم‌های آیفون صوتی شما آسیب دیده باشند، باید آن را با یک فرد متخصص در میان بگذارید و از هر گونه اقدام خودسرانه برای تعمیر، پرهیز کنید. زیرا این کار خطرناک بوده و نیازمند تخصص مربوطه است.

2- خرابی برد

دیگر علت نویز آیفون صوتی، می‌تواند خرابی برد یا ایجاد مشکل در آن باشد. برد صدا مهم‌ترین عامل در ایجاد صدای شفاف در آیفون بوده و باید در صورت شنیده شدن نویز، حتما برد صدا بررسی شود. اگر این برد آسیب ببیند، کلیه کارهای آیفون مختل می‌شود و دیگر نمی‌تواند مانند قبل به طور صحیح فعالیت کند. جهت تعمیرات برد آیفون تصویری نیز باید از تعمیرکاران آیفون کمک بگیرید.

3- عدم استفاده از سیم مناسب

سیم‌های مورد استفاده در آیفون صوتی باید حتما فویل‌دار باشند. در صورتی که در نصب این آیفون‌ها از سیم‌های بدون فویل استفاده شود، وقتی سیم‌های آیفون در کنار کابل‌های برق قرار می‌گیرند، نوسانات وارد آن‌ها شده و در نهایت باعث تولید نویزها یا صدای خش‌خش می‌شوند. در حالی که سیم‌های فویل‌دار به هیچ عنوان این مشکل را ندارند.

اما متاسفانه برخی از نصابان هنگام نصب آیفون صوتی، به این نکته توجه نکرده و آن را نادیده می‌گیرند؛ در نتیجه پس از مدتی باید علت نویز آیفون صوتی را در آن جستجو کنید. برخی از سیم‌های بدون فویل استفاده می‌کنند و شما پس از مدتی شاهد شنیدن نویزهایی در هنگام استفاده از آیفون خواهید بود. پس هنگام نصب آیفون صوتی، دقت کنید که نصاب از چه نوع سیمی استفاده می‌کند. حالا اگر از این موضوع مطلع نبوده‌اید و اکنون آیفون صوتی شما نویزهای زیادی دارد، باید تعمیر آن را به یک فرد متخصص بسپارید.

4- نصب آیفون توسط نصاب بی‌تجربه و غیر متخصص

همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد، نصب آیفون توسط یک فرد غیر متخصص باعث شده تا پس از مدتی آیفون شما چه از نوع صوتی یا تصویری، پس از مدتی خراب شود. بنابراین این کار مهم را نباید به هر فردی بسپارید. به‌علاوه، این کار به علت آنکه با برق و تجهیزات برقی ارتباط دارد، باید به شدت مراقب بود و ایمنی و حساسیت‌های لازم را در آن به طور کامل رعایت کرد. بنابراین خطرناک است که فردی بی‌تجربه و بدون داشتن سر رشته از این کار، وارد آن شده و به نصب آیفون بپردازد.

هنگام انتخاب یک نصاب یا تعمیرکار آیفون مناسب، حتما تحقیق و جستجو کنید تا از آسیب‌ها و خطرات احتمالی جلوگیری شود. همچنین با این کار مانع از خراب شدن و بروز مشکل در آیفون خانه خود شده و نیازی نیست دیگر برای رفع آن هزینه‌ای نیز بپردازید. از این جهت است که گفته می‌شود انتخاب یک فرد ماهر و با تجربه بسیار اهمیت دارد.

نتیجه‌گیری

از زمان‌های بسیار دور تا اکنون، آیفون‌ها یا درب بازکن‌های صوتی از ابتدایی‌ترین سیستم‌های ارتباطی در منزل محسوب می‌شوند و در برندها و مدل‌های متنوع زیادی در بازار به‌فروش می‌رسند. نصب، سیم‌کشی و تعمیر انواع آیفون‌های صوتی و تصویری را می‌توان یک کار تخصصی دانست که از هر کسی ساخته نیست.

در نتیجه باید هنگام بروز هر گونه مشکل در آیفون تصویری خانه، حل آن را به متخصص آن سپرد. فردی که دانش و تجربه آن را داشته باشد و بداند که به عنوان مثال، علت نویز آیفون صوتی چیست. در پایان نیز این نکته را یادآور می‌شویم که چون این حوزه با برق و تجهیزات مخصوص سروکار دارد، نباید به طور خودسرانه دست به تعمیر و عیب‌یابی آیفون‌ها زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *