سیم آیفون صوتی چند رشته و برق آن چند ولت است؟

سیم آیفون تصویری

آیفون‌های صوتی یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین مدل آیفون‌های امروزی در خانه‌ها و ساختمان‌ها محسوب می‌شوند و با این حال که طراحی و سیم‌کشی بسیار ساده‌ای دارند، توانسته‌اند تا در طول سال‌های زیادی، افراد خانواده را نسبت به درب بازکن‌های الکتریکی بی‌نیاز کند. موضوع آیفون‌ها و عملکرد آن‌ها، چه صوتی یا چه تصویری، یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین موضوعات در صنعت برق ساختمان و برقکاری است که شاید شما تصور کنید دانستن این مباحث تنها برای یک فرد برقکار نیاز است. در حالی که این تصور کاملا اشتباه بوده و در دنیای امروز نیاز است تا هر فرد به طور نسبی با آیفون‌های صوتی و تصویری آشنایی داشته باشد تا بتواند در هنگام بروز هرگونه مشکل در سیستم این دستگاه، آن را تشخیص داده و عیب‌یابی نماید. در نتیجه در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع مهم بپردازیم که سیم آیفون صوتی چند رشته است و برق آیفون صوتی چند ولت است.

سیم آیفون صوتی چند رشته است؟

آیفون‌های صوتی از نظر سیم‌کشی به دو نوع چهار سیم و شش سیم تقسیم می‌شوند:

آیفون صوتی شش سیم

برندهایی مانند تابا، تابان، الکتروآلا، الکتروگویا، کیهان، تامر، تاباک، سیماران و… جزء دسته‌ی آیفون‌های شش سیم هستند. آیفون صوتی تابا، آیفون صوتی آلدو و آیفون صوتی  سوزوکی از بهترین برندهای موجود در بازار هستند. دلیل آن‌که به آن‌ها شش سیم گفته می‌شود این است که گوشی صوتی هر واحد برای اتصال به پنل به شش رشته سیم احتیاج دارد. تابا از اولین برندهای تولیدکننده آیفون‌ صوتی بود و پس از آن اکثر شرکت‌های دیگر در تولید آیفون تصویری‌های خود از آن الهام گرفتند. قطعا مدل‌های آیفون تصویری تابا را تاکنون زیاد مشاهده کرده‌اید.

به طور کلی، آیفون‌های شش سیم مشکلات و معایب زیادی دارند؛ مثلا اینکه در باز کردن درب مقداری کند عمل کرده و با کمی فاصله درب را باز می‌کنند. در نتیجه نیاز به رشته سیم‌های بیشتری برای ارتباط پنل تا گوشی داخل واحدها دارند.

وظیفه‌ی هر کدام از این شش رشته سیم به ترتیب عبارت‌اند از:

  • سیم شماره A یا ۱: صدای شخص مراجعه‌کننده را از پنل به گوشی انتقال می‌دهد.
  • سیم شماره B یا ۲: صدای شخص پاسخگو را از گوشی به پنل منتقل می‌کند.
  • سیم شماره C یا ۳: وظیفه‌ی منفی مشترک را به عهده دارد.
  • سیم شماره D یا ۴: صدای زنگ را از پنل به گوشی انتقال می‌دهد.
  • سیم شماره E یا ۵: باز کردن در را به عهده دارد.
  • سیم شماره F یا ۶: مانند شماره 5 باز کردن در را به عهده دارد.

آیفون صوتی ۴ سیم

شرکت تابا پس از سال‌ها تولید آیفون‌های صوتی شش سیم، به علت آنکه مشکلاتی از قبیل کند بودن و نیاز به رشته سیم‌های بیشتری داشتند، شروع به ساخت آیفون‌های صوتی تازه و نوین کرد. در این مدل‌های جدید، به‌جای شش رشته سیم، فقط چهار رشته سیم استفاده شده است.

وظیفه‌ی هر کدام از این رشته سیم به ترتیب عبارت‌اند از:

  • سیم شماره A یا ۱: صدای شخص مراجعه‌کننده از پنل به گوشی را انتقال می‌دهد.
  • سیم شماره B یا ۲: صدای شخص پاسخگو را از گوشی به پنل انتقال می‌دهد+ وظیفه‌ی تحریک رله دربازکن را دارد.
  • سیم شماره C یا ۳: وظیفه‌ی منفی مشترک را دارد.
  • سیم شماره D یا ۴: صدای زنگ را از پنل به گوشی انتقال می‌دهد.

اگر دقت کنید، در آیفون‌های صوتی چهار سیم، عمل درب بازکن وظیفه‌ی سیم شماره دو است. یعنی هنگامی که فردی از داخل خانه، دکمه‌ی درب‌بازکن را می‌فشارد، سیم‌های شماره دو و سه در لحظه‌ای کوتاه به یکدیگر متصل شده و این پیغام برای رله داخل پنل ارسال می‌شود. با این کار رله درب ‌بازکن متوجه می‌شود که فردی دکمه‌ی درب ‌بازکن را فشار داده است. در نهایت جریان برق ترانس به سمت قفل بازکن حرکت کرده و سپس قفل بازکن، درب را باز می‌کند.

برق آیفون صوتی چند ولت است؟

در سایر آیفون‌های صوتی، تغذیه پنل توسط ولتاژ 12 ولت مستقیم تامین می‌گردد. در این دستگاه‌ها برای باز کردن درب منزل از ولتاژ 12 ولت متناوب به شکل مجزا استفاده می‌شود. منبع تغذیه جزئی از یک آیفون صوتی است که وظیفه‌ی تامین برق مورد نیاز برای زنگ آیفون و قسمت درب بازکن را به عهده دارد.

در واقع هنگامی که برق 220 ولت منزل را به منبع تغذیه آیفون صوتی متصل می‌کنیم، دو خروجی در اختیار ما قرار می‌دهد. یکی از خروجی‌ها 12 ولت DC بوده و به قسمت‌های الکترونیکی و زنگ اخبار مدار متصل است. خروجی دیگر 12 ولت AC بوده و تنها برای قسمت درب بازکن آیفون کاربرد دارد.

میزان ولتاژ مورد نیاز منبع تغذیه آیفون‌های صوتی 12 ولت یا 9 ولت است؛ زیرا بعضی از گوشی‌های آیفون صوتی 12 ولت و بعضی‌ از آن‌ها 9 ولت هستند.

1 دیدگاه برای “سیم آیفون صوتی چند رشته و برق آن چند ولت است؟

  1. مجتبی مومنه گفته:

    از اینکه این آموزش راازشمایادگرفتم خیلی خوشحال شدم وهزاربرابرآن ازشماتشکرمیکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *