معرفی برد تغذیه آیفون تصویری و انواع آن

معرفی برد تغذیه آیفون تصویری

یکی از قطعات اصلی آیفون تصویری، برد تغذیه است که انرژی الکتریکی لازم برای عملکرد سایر قطعات را فراهم می کند. بسیاری از مشکلات رایج در آیفون تصویری به دلیل آسیب به برد تغذیه اتفاق می افتد. به همین دلیل معرفی برد تغذیه آیفون تصویری و آشنایی با انواع آن حائز اهمیت است. در ادامه مطلب به معرفی وظایف و بخش های مختلف برد تغذیه می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

انواع برد تغذیه آیفون تصویری

در زمان های گذشته بیشتر آیفون های نصب شده در ساختمان ها از نوع صوتی با برد تغذیه ساده بوده اند. این برد تغذیه ساده ولتاژ ۱۲ ولت لازم برای عملکرد آیفون صوتی را فراهم می نماید. در واقع برد تغذیه ساده، ولتاژ AC۲۲۰ ولت را از برق شهری گرفته و آن را به ولتاژ DC۱۲ ولت تبدیل می کند. با تولید آیفون های تصویری، بردهای تغذیه نیز شکل پیشرفته تری پیدا کردند. بردهای تغذیه سوییچینگ نوع پیشرفته بردهای ساده هستند که انرژی الکتریکی لازم برای آیفون تصویری را تامین می کنند. پس می توان گفت ما دو نوع برد تغذیه ساده و سوئیچینگ داریم که هر کدام عملکرد مخصوص به خود را دارند.

در معرفی برد تغذیه آیفون تصویری باید به عملکرد برد سوئیچینگ توجه شود. در این برد تغذیه بر خلاف نوع ساده، ولتاژ خارجی ثابتی وجود ندارد و هر مصرف کننده می تواند میزان ولتاژ مورد نیاز را دریافت کند. به طور مثال اگر بازه ولتاژ برد سوئیچینگ ما ۱۲-۲۴ ولت باشد، می توانیم به آن یک مصرف کننده ۱۲ ولت و یا مصرف کننده ۲۴ ولت متصل کنیم. به هنگام اتصال مصرف کننده ۱۲ ولت، برد سوئیچینگ به آن ولتاژ ۱۲ ولت می رساند تا به درستی عمل کند. حال اگر مصرف کننده ای با توان مصرفی ۲۴ ولت به برد سوئیچینگ وصل شود، ۲۴ ولت توسط برد سوئیچینگ به آن می رسد.

 تفاوت برد تغذیه ساده و برد تغذیه سوئیچینگ

بردهای تغذیه ساده و سوئیچینگ از نظر کاربرد، تفاوت هایی دارند. این تفاوت باعث شده است که از بردهای ساده در آیفون صوتی و از بردهای سوئیچینگ در آیفون تصویری استفاده شود. بردهای سوئیچینگ از نظر ظاهری دارای دو ترانس هستند. هر ترانس بیش تر از دو پایه خروجی دارد تا ولتاژهای گوناگون را برای آیفون تصویری فراهم کند.

بردهای تغذیه ساده از نظر ظاهری دارای یک ترانس هستند. این ترانس دو پایه ورودی و دو پایه خروجی دارد که میزان ولتاژ لازم برای آیفون های صوتی را تامین می کند. از برد ساده نمی توان برای آیفون های تصویری استفاده کرد زیرا این برد تنها ولتاژ ۱۲ ولت را تامین می کند که برای راه اندازی و عملکرد آیفون تصویری مناسب نیست.

علت خرابی برد تغذیه آیفون تصویری چیست؟

به هنگام معرفی برد تغذیه آیفون تصویری ، طول عمر و دوام آن از نظر کاربران حائز اهمیت است. این کاملا طبیعی است که این قطعه الکترونیکی پس از گذشت مدت زمانی آسیب دیده و خراب شود. گاهی عواملی باعث تسریع خرابی برد تغذیه شده و به آن آسیب های جدی وارد می کنند. در صورتی که جنس قطعات برد تغذیه نامرغوب باشد و به درستی نصب نگردد، به سرعت خراب شده و هزینه تعویض برد تغذیه به شما تحمیل می شود.

نوسانات برق از مواردی است که تاثیر بسیار زیادی بر روی برد تغذیه دارد. اگر برق آیفون تصویری نوسانات پیاپی داشته باشد، منبع تغذیه آن آسیب جدی می بیند. استفاده نکردن از ترانس AC و خراب شدن رله درب بازکن، فشار زیادی بر برد تغذیه وارد نموده و عمر آن را کاهش می دهد. آخرین موردی که بر سلامت برد سوئیچینگ آیفون تصویری اثر می گذارد، نزدیک بودن آیفون تصویری به وسایل گرم کننده مثل شوفاژ و بخاری است.

آیا می شود برد تغذیه آیفون تصویری را تعمیر کرد؟

بخش مهمی از معرفی برد تغذیه آیفون تصویری مربوط به قطعات برد است. هر برد تغذیه از قطعات گوناگونی تشکیل شده است و هر کدام وظایف خاصی دارند. از جمله قطعات برد تغذیه آیفون تصویری می توان به خازن، ترانس، پل دیودی و دیود یکسوساز اشاره کرد. در زمان چشمک زدن چراغ آیفون تصویری، صدای تق تق آیفون، باز نکردن درب و پرش تصویر مانیتور باید برد تغذیه بررسی شود زیرا مشکلات مذکور مربوط به این قطعه و اجزای آن می باشد. گاهی با تعمیر برد تغذیه مشکلات به وجود آمده حل می شود اما در بعضی از مواقع نیاز به تعویض آن وجود دارد.

برد تغذیه آیفون تصویری

وظایف قطعات برد تغذیه آیفون تصویری

۱- خازن

خازن قطعه ای الکترونیکی است که از دو صفحه رسانا تشکیل شده است. این دو صفحه به وسیله یک عایق از هم جدا شده اند و بار الکتریکی لازم را در درون خود ذخیره می کنند. این قطعه نوسان ولتاژ را صاف کرده و از ورود نوسانات به آیفون تصویری جلوگیری می کند. در بین قطعات برد تغذیه، خازن بیشترین خرابی را دارد و به همین دلیل به هنگام ارزیابی عملکرد برد تغذیه، خازن را در اولین گام بررسی می کنند.

۲- ترانس

ترانس یا سیم پیچ برد تغذیه، ولتاژ AC۲۲۰ ولت را به ولتاژ AC۱۲-۲۴ تبدیل می کند. این ولتاژ پس از ورود به مدار، به ولتاژ DC تبدیل می گردد. ترانس های آیفون تصویری چندین پایه دارند و برای سنجش و تست آنها از مولتی متر استفاده می شود. سیم پیچ های سالم نباید به صورت اتصال کوتاه باشند و همچنین سیم پیچ های اولیه و ثانویه در ترانس سالم به یکدیگر وصل نیستند.

۳- پل دیودی

یکی از بخش های مهم در معرفی برد تغذیه آیفون تصویری پل دیودی و دیود یکسوساز است. دیود یکسوساز وظیفه دارد که جریان های پل دیودی را یکسو کند. پل دیودی ولتاژ AC آیفون تصویری را به DC تبدیل کرده و از ورود جریان برگشتی به درون مدار، جلوگیری می نماید. پل های دیودی تنوع گوناگونی دارند و به وسیله مولتی متر، سلامت آنها سنجیده می شود.

تعمیر برد آیفون تصویری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *