علت باز نکردن درب آیفون تصویری + راهکارهای رفع آن

علت باز نکردن درب آیفون تصویری

آیفون های تصویری ممکن است پس از گذشت مدت زمانی دچار مشکل شوند. یکی از مشکلات رایج در بین آیفون های تصویری، باز نکردن درب است. علت باز نکردن درب آیفون تصویری از جمله موارد مهمی است که باید در کوتاه ترین زمان، مشخص و رفع گردد. اگر شما هم به تازگی با این مشکل روبرو شده اید پس این مطلب را از دست ندهید. ما در ادامه مطلب در مورد علت باز نکردن درب آیفون تصویری و راهکارهای رفع آن، اطلاعات مهمی را ارائه می دهیم. تا اگر پس از خرید آیفون تصویری دچار مشکلی مشابه شدید، راهکارهای رفع آن را نیز بدانید.

نحوه عملکرد سیستم درب بازکن آیفون تصویری

برای اینکه بتوانید علت مشکل باز نکردن درب در آیفون تصویری را پیدا کنید باید با نحوه عملکرد این سیستم آشنا باشید. سیستم درب بازکن آیفون تصویری مهم ترین بخش آن است که با اتصال به درب ساختمان، باعث باز شدن آن می شود. برای باز کردن درب یک ولتاژ ۱۴ ولت به سیم شماره یک وارد می شود و به وسیله سیم کشی به برد پنل می رسد.

ولتاژ ورودی باعث تحریک ترانزیستور شده و در نهایت به وسیله این قطعه، رله فعال می گردد. پس از آن یک ولتاژ ۱۲ ولت AC به وسیله ترانس پشت درب تولید شده و به بوبین درب بازکن می رسد. بدین شکل سیستم درب بازکن آیفون تصویری، باعث باز شدن درب می شود.

علت باز نکردن درب آیفون تصویری چیست؟

علت باز نکردن درب آیفون تصویری بستگی به تعداد واحدهایی دارد که با این مشکل روبرو شده اند. اگر تنها یک یا چند واحد با مشکل باز نکردن درب بازکن روبرو شده باشند، علت آن با زمانی که تمامی واحدهای ساختمان درگیر آن هستند، متفاوت است. در شرایطی که این مشکل تنها در یک یا چند واحد دیده شود باید شاسی درب بازکن، برد تغذیه، جنس کابل ها، نوع سیم کشی و فاصله سیم کشی تا درب بازکن بررسی شود.

باز نکردن درب آیفون تصویری

خراب شدن شاسی درب بازکن آیفون تصویری

برای اینکه درب ساختمان باز گردد باید شاسی درب بازکن این فرمان را از طریق رساندن ولتاژ به رله به انجام رساند. اگر شاسی درب بازکن این کار را به درستی انجام ندهد، درب ساختمان باز نمی شود. برای اینکه متوجه شوید مشکل باز نکردن درب از این بخش است باید از اهم متر و یا بازر کمک بگیرید. اگر شاسی درب بازکن سالم نباشد، پس از فشار دادن، بازر را به صدا در می آورد.

مشکلات مربوط به ولتاژ برد تغذیه آیفون تصویری

درب بازکن آیفون تصویری به وسیله ولتاژهای ارسالی از برد تغذیه عمل می کند و اگر این ولتاژ به خوبی تامین نشود با مشکل باز نشدن درب روبرو خواهید شد. ولتاژ ۱۴ ولت خروجی از برد تغذیه به سیم یک وارد می شود و پس از تحریک ترانزیستور، رله را برای باز کردن درب فعال می کند. حال اگر این ولتاژ  نوسان داشته باشد و یا به اندازه کافی تامین نشود، رله فعال نشده و درب بازکن عمل نمی کند.

در بعضی از آیفون های تصویری این ولتاژ خروجی از ۱۴ ولت بیشتر و یا کمتر است پس باید این مورد را با توجه به برند آیفون تصویری خود مشخص کنید. اگر برد تغذیه با نوسانات ولتاژ همراه باشد، چراغ آیفون تصویری چشمک می زند. پس در صورتی که با این علائم روبرو شدید باید برد تغذیه و مدار آن را مورد ارزیابی قرار دهید. گاهی با یک بررسی کلی مشکل حل می شود اما در بعضی موارد نیاز به تعویض برد تغذیه است.

مرغوب نبودن جنس کابل آیفون تصویری

علت باز نکردن درب آیفون تصویری می تواند مربوط به جنس کابل باشد. اگر کابل های مورد استفاده برای نصب آیفون تصویری مرغوب نباشند و از آلیاژ با کیفیتی در ساخت آنها استفاده نشده باشد، افت ولتاژ اتفاق افتاده و در نهایت درب بازکن عمل نمی کند. اگر کابل مورد استفاده در آیفون تصویری جنس خوبی نداشته باشد، در مدار مانند یک مصرف کننده خواهد بود.

در چنین شرایطی ولتاژ به جای یک مصرف کننده به دو مصرف کننده می رسد و بین آنها تقسیم می شود. این عامل به طور ناگهانی ولتاژ را کاهش داده و درب ساختمان به وسیله درب بازکن، باز نخواهد شد. برای رفع این مشکل باید از برد تغذیه با ولتاژهای بالاتری استفاده گردد تا ولتاژ هدر رفته جبران شود.

قطع شدن بخشی از سیم کشی آیفون تصویری

برای اینکه آیفون تصویری عملکرد صحیحی داشته باشد باید سیم کشی آن کاملا تخصصی و توسط افراد ماهر انجام شود. گاهی علت باز نکردن درب آیفون تصویری به علت قطع شدن سیم درب بازکن است. اگر این سیم قطع شود، هیچ ولتاژی به درب بازکن نمی رسد که رله فعال شده و درب را باز نماید. از آنجایی که سیم شماره یک مربوط به درب بازکن و صدای آیفون تصویری است، پس اگر آسیبی ببیند و یا قطع شده باشد مشکلات دیگری نیز پدید خواهد آمد.

اگر صدای آیفون تصویری در مسیر رفت و برگشت قطع شده، آیفون تصویری زنگ نمی خورد و درب بازکن هم عملکرد درستی ندارد پس علت آن قطعا از سیم کشی است. این مشکل را باید ابتدا در سیم شماره یک و سپس دیگر سیم ها بررسی کنید تا از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری شود.

سیم کشی آیفون تصویری

طولانی بودن مسیر سیم کشی آیفون تصویری

در بخش های قبلی هم گفتیم که وقتی افت ولتاژ اتفاق بیفتد، درب بازکن به خوبی عمل نکرده و درب ساختمان باز نمی شود. این مشکل معمولا در واحدهای طبقات بالایی بیشتر دیده می شود زیرا سیم کشی این واحدها مسیر طولانی تری نسبت به طبقات پایینی ساختمان دارد. راهکار رفع این مشکل استفاده از برد تغذیه جدید است. بدین شکل ولتاژ لازم برای واحدهای انتهایی ساختمان تامین می شود و طولانی بودن مسیر را جبران می کند.

اگر پس از تعویض برد تغذیه باز هم این مشکل وجود داشته باشد باید از برد تغذیه با ولتاژ بالاتری استفاده گردد. البته استفاده از برد تغذیه با ولتاژ بالاتر باید طبق نظر کارشناس انجام شود زیرا برخی از آیفون های تصویری پس از نصب برد تغذیه با ولتاژ بالاتر، آسیب دیده و ممکن است دیگر کارایی لازم را نداشته باشند. اگر علت باز نکردن درب آیفون تصویری طولانی بودن مسیر سیم کشی آن باشد، با تعویض برد تغذیه دیگر دچار این مشکل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *