باز نکردن درب آیفون تصویری

باز نکردن درب آیفون تصویری

باز نکردن درب آیفون تصویری

شاید برای شما هم پیش آمده که آیفون تصویری درب را باز نکرده و پس از تلاش ها و ناکامی از باز شدن درب، خودتان مجبور شده اید تا دم درب خروجی، جهت باز کردن آن بروید! باز نکردن درب آیفون تصویری اختلالی است که به دلایل مختلفی در عملکرد آیفون تصویری اتفاق می افتد.

اگر شما هم برای رفع این مشکل تلاش زیادی داشته و نتیجه ای نگرفته اید، این مقاله را از دست ندهید! در این مقاله دلایل بروز این اختلال را بررسی کرده و سپس برای رفع این مشکل راهکارهای لازم را به شما عزیزان ارائه می دهیم.

علل باز نکردن درب آیفون تصویری چیست؟

اگر شما نیز یک آیفون تصویری خریده اید و یا قصد خرید آیفون تصویری دارید، باز نکردن درب آیفون تصویری علل گوناگونی دارد و شما با شناسایی علت می توانید راهکار مناسب برای حل آن را به کار ببرید.

۱- قطع شدن سیم دربازکن

زمانی که درب ورودی ساختمان به تعداد دفعات زیادی باز و بسته شود، امکان قطع سیم پشت درب وجود دارد. در صورت وجود قطعی، اتصال برق قسمت آسیب دیده را بررسی و سپس اصلاح نمایید تا مشکل باز نشدن درب آیفون تصویری شما حل شود.

۲- سوختن سیم پیچ بوبین

در آیفون تصویری برای کشیدن قطعه ای که در را باز می کند از بوبین استفاده می شود. بوبین سیم پیچی است که با ایجاد یک میدان مغناطیسی، قطعه فلزی را به داخل خود می کشد و سپس درب باز می شود. زمانی که این سیم پیچ بسوزد، دیگر میدان مغناطیسی به وجود نیامده و درب باز نمی شود.

۳- اشکال در سیم کشی ساختمان

اشکال در سیم کشی ساختمان هم می تواند علت باز نکردن درب آیفون تصویری باشد. اگر سیم کشی ساختمان در قسمت هایی دچار آسیب دیدگی و یا قطعی باشد، آیفون تصویری دچار مشکل شده و درب باز نمی شود.

در بعضی موارد ممکن است هیچ قطعی در مسیر سیم کشی وجود نداشته باشد اما به دلیل فرسودگی سیم ها و یا افت ولتاژ این اتفاق رخ می دهد. این مشکل پس از بررسی های کارشناس مربوطه شناسایی می شود.

۴- افت ولتاژ

عامل اصلی باز کردن درب ورودی ساختمان ولتاژ است. در بعضی از آیفون های تصویری ولتاژ مناسبی از داخل آیفون به پنل منتقل نمی گردد و در نتیجه درب باز نمی شود. برای بررسی ولتاژ باید مدار داخلی آیفون بررسی شود و در صورت نیاز برد تغذیه عوض شود. صاف نبودن ولتاژ، دور بودن مسیر و جنس نامناسب کابل ها هم می تواند عاملی برای افت ولتاژ باشد.

آیفون تصویری ایراد

الف) دور بودن مسیر

افت ولتاژ بیشتر در ولتاژ های پایین دیده می شود و اگر ولتاژ برد تغذیه با مشکل روبرو شود، درب بازکن به درستی عمل نمی کند. پس طول مسیر علت اصلی افت ولتاژ و در نتیجه باز نکردن درب آیفون تصویری است.

راهکار برطرف کردن این مشکل استفاده از برد تغذیه نو می باشد و اگر باز هم مشکل حل نشد باید از بردهایی که ولتاژ بالاتری دارند استفاده شود اما توجه داشته باشید که استفاده از برد تغذیه با ولتاژ بالاتر باید با صلاحدید کارشناس انجام شود زیرا ممکن است آیفون تصویری شما بسوزد.

ب) جنس نامناسب کابل ها

یکی دیگر از دلایل مهم افت ولتاژ، جنس نامناسب کابل است. جنس نامناسب کابل و وجود آلیاژهای نامرغوب، از عبور جریان جلوگیری می کند. اگر بخواهیم به طور ساده تری بیان کنیم باید اینطور بگوییم که اگر جنس کابل مرغوب نباشد، مانند یک مصرف کننده عمل خواهد کرد.

وجود دو مصرف کننده در مدار باعث افت ولتاژ خواهد شد و در نتیجه باز نکردن درب آیفون تصویری رقم می خورد. راه حل مناسب برای این مشکل استفاده از برد تغذیه با ولتاژ بالاتر است تا ولتاژ هدر رفته در سیم جبران شود.

۵- خرابی درب ورودی

اگر شما هم درب ورودی سفتی دارید که به هنگام باز شدن کمی گیر دارد، باید به فکر نجات آیفون تصویری خود باشید! این مشکل بر روی آیفون تصویری شما تاثیر منفی زیادی دارد. زمانی که زبانه قفل و گیره نگهدارنده بیش از اندازه سفت باشند، زنجیر قادر به آزادسازی زبانه قفل نبوده و در نتیجه درب باز نمی شود. راهکار مناسب برای حل این مشکل رگلاژ و تابگیری می باشد.

 ۶- سوختن یا آسیب به برد اصلی پنل خروجی

از جمله علت های مهم باز نکردن درب آیفون تصویری خراب شدن یا سوختن برد اصلی پنل خروجی می باشد. این مشکل اختلالاتی در عملکرد دربازکن تصویری به وجود می آورد زیرا رله اصلی در بازکن در برد پنل اصلی قرار دارد. این مشکل تنها توسط کارشناس مربوطه تشخیص داده می شود.

۷- سوختن منبع  تغذیه

در آیفون های تصویری به جز منبع تغذیه اصلی، آیفون با مانیتور هم تغذیه می گردد. زمانی که شاسی زنگ را فشار می دهید و تصویری نمایش داده نمی شود ولی ارتباط صوتی برقرار می گردد، قفل بازکن عمل نخواهد کرد چون که منبع تغذیه قطع می باشد.

البته باید گفت که قطع بودن منبع تغذیه به این معنا نیست که منبع تغذیه سوخته است زیرا گاهی اوقات فیوز داخلی سوخته و در نتیجه منبع تغذیه قطع شده است. قطع شدن جریان برق موجود در ترانس هم می تواند دلیلی برای قطعی منبع تغذیه باشد زیرا اگر پنل آیفون شما از ترانس دور باشد پس افت فشار رخ داده و سبب باز نشدن درب آیفون تصویری می شود.

 ۸- ضعیف شدن مانیتور آیفون تصویری

اگر مانیتور آیفون تصویری مدت زمان زیادی کار کند به مرور ضعیف می شود. امکان دارد که فقط مانیتور یکی از واحدها ضعیف شده باشد و سایر واحدها مشکلی نداشته باشند اما برای حل این مشکل باید حتما از تکنسین ها و کارشناسان کمک بگیرید.

۹- خرابی شاسی پنل خروجی

شاسی درب بازکن وظیفه دارد که ولتاژ را به رله درب بازکن برساند تا این بخش به درستی عمل کند و درب باز شود. برای تست کردن دربازکن می توانید از اهم متر و یا بازر استفاده کنید. اگر از بازر برای تست کردن شاسی استفاده کنید، به هنگام فشردن شاسی، بازر به صدا در می آید.

زنگ آیفون تصویری مشکل

باز نکردن درب آیفون تصویری تمامی واحدها

اگر مشکل باز نشدن درب آیفون تصویری بین تمامی واحدها مشترک باشد باید موارد زیر بررسی شوند:

۱- رله درب

برای تست کردن رله از یکی از واحدهای ساختمان بخواهید که درب را باز کند. وقتی درب باز شد باید رله آیفون تصویری داخلی صدای تق یا همان صدای وصل شدن بوبین بدهد. زمانی که این صدا را شنیدید پس بدانید باز نشدن درب به داخل واحد ارتباطی ندارد.

حال نوبت به تست تیغه ها می رسد. ابتدا تیغه ها را با بازر تست کنید و اگر صدایی نشنیدید باید به طور دستی به بوبین رله ولتاژ ۱۲ ولتی وصل کنید و اگر باز هم رله عمل نکرد پس علت باز نشدن درب، خرابی رله می باشد.

۲- سیم درب بازکن

در ابتدا مدار درب بازکن را به وسیله بازر تست کنید تا متوجه شوید سیمی قطع شده است یا اینکه مشکلی ندارد. معمولا مشکل قطعی سیم درب بازکن بیشتر به علت باز و بسته شدن های زیاد است.

۳- درب بازکن

همانطور که در قسمت های قبلی هم گفتیم ممکن است باز نکردن درب آیفون به علت سوختن سیم پیچی بوبین باشد. با استفاده از اهم متر می توان سیم پیچی بوبین را تست کرد.

۴- ترانس درب بازکن

اگر چراغ ترانس خاموش باشد، به احتمال زیاد فیوز آن سوخته است. برای تست کردن ترانس حتما به کابل ها و برق آن دقت کنید.

باز نشدن درب آیفون تصویری

رفع مشکل باز نکردن درب آیفون تصویری

آیفون تصویری مانند تمامی وسایل الکتریکی ممکن است با گذشت زمان دچار اختلالاتی شود که عملکرد آن را با مشکل روبرو سازد. یکی از این مشکلات، باز نکردن درب آیفون تصویری می باشد که برای حل آن می توانید به موارد گفته شده در قسمت های قبلی رجوع کنید. همانطور که می دانید تعمیر آیفون تصویری بسیار به صرفه تر از خرید مجدد آن است پس برای رفع مشکل آیفون تصویری خود زودتر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *